Undertemaer


[[Markeder med frikonkurranse]]

[[Monopol og dødvektstap]]

[[Markeder med to eller få produsenter (duopol,oligopol)]]

Begreper


Søkegoder

Produkter der vi kjenner kvaliteten på de ulike alternativene før vi kjøper.

Link to original


Erfaringsgoder

Vi kjenner ikke til kvaliteten av produktet før vi har tatt det i bruk over litt tid. F.eks bruktbiler

Link to original


Tillitsgoder

Vi har ikke noe annet valg enn å ha tillit til at de som produserer tjenesten gjør sitt beste for å gi oss maksimal kvalitet for pengene. F.eks legetjenester, advokattjenester osv.

Link to original


Frikonkurranse

Frikonkurranse er en tilstand som kan oppstå i en markedsøkonomi der markedets tilpasning er Pareto-optimal, og det ikke er muig å forbedre velferden for noen konsumenter uten å forverre den for andre.

For at frikonkurranse skal være til stede, må det være veldig mange produsenter. Produsentene i et marked med frikonkurranse kan IKKE påvirke prisen

  • Altså det finnes ikke et likevekstpunkt

    Når tilbud og etterspørsel møtes, sier vi at vi har oppnådd markedslikevekt.

    Link to original

Optimal tilpasningen for bedriften tilsier at

Som er mengden ved en gitt pris, P. Finner vi kan vi f.eks løse Dekningsbidrag

Link to original


Monopol, duopol og oligo poler

Sier noe om hvor mange produsenter som finnes på markedet

mono - én duo - to oligo - to eller flere

Link to original