Monopol, duopol og oligo poler

Sier noe om hvor mange produsenter som finnes på markedet

mono - én duo - to oligo - to eller flere

Link to original

Begreper

Ofte har vi monopol på grunn av at staten har bestemt det for politiske grunner (statsmonopol). Vi kan også ha Naturlige monopoler

Naturlige monopoler

Produkter der skalafordelene er så store og dominerende at det over tid bare vil være plass til et få/en produsent. F.eks microsoft på OS. Det må være ingen nære substitutter som f.eks Cola/Pepsi. Disse er IKKE naturlige monopoler.

Hvor Inntekt og marginalinntekt (TR, MR), Marginalkostnad (MC)

Link to original


Samfunnsøkonomisk lønnsomhet SO

Samfunnets oppgave er å jobbe for å maksimalisere det samfunnsøkonomiske overskuddet i et marked, og er definert ved summen av Konsumentoverskudd KO og Produsentoverskudd PO

Konsumentoverskudd KO

Forskjellen mellom det konsumentene faktisk betaler, og det de maksimalt hadde vært villige til å betale. Siden etterspørselsfunksjonen beskriver hva konsumentene er villige til å betale for hver mengde av produkter som er tilgjengelige, kan vi definere konsumentoverskuddet slik

Link to original

Produsentoverskudd PO

Definert som forskjellen mellom inntekter og variable kostnader.

Link to original
Dermed blir summen

Link to original


Dødvektstap

Det samfunnsøkonomiske tapet knyttet til en skatt eller avgift som skyldes at produsenter og konsumenter tilpasser seg annerledes når en vare blir skattlagt.

Link to original