Monopol, duopol og oligo poler
Sier noe om hvor mange produsenter som finnes på markedet
mono - én duo - to oligo - to eller flere
Link to original
Begreper
Ofte har vi monopol på grunn av at staten har bestemt det for politiske grunner (statsmonopol). Vi kan også ha Naturlige monopoler
Naturlige monopoler
Produkter der skalafordelene er så store og dominerende at det over tid bare vil være plass til et få/en produsent. F.eks microsoft på OS. Det må være ingen nære substitutter som f.eks Cola/Pepsi. Disse er IKKE naturlige monopoler.
Hvor Inntekt og marginalinntekt (TR, MR), Marginalkostnad (MC)
Link to original
Samfunnsøkonomisk lønnsomhet SO
Samfunnets oppgave er å jobbe for å maksimalisere det samfunnsøkonomiske overskuddet i et marked, og er definert ved summen av Konsumentoverskudd KO og Produsentoverskudd PO
Konsumentoverskudd KO
Forskjellen mellom det konsumentene faktisk betaler, og det de maksimalt hadde vært villige til å betale. Siden etterspørselsfunksjonen beskriver hva konsumentene er villige til å betale for hver mengde av produkter som er tilgjengelige, kan vi definere konsumentoverskuddet slik
Link to originalDermed blir summen Link to originalProdusentoverskudd PO
Definert som forskjellen mellom inntekter og variable kostnader.
Link to original
Dødvektstap
Det samfunnsøkonomiske tapet knyttet til en skatt eller avgift som skyldes at produsenter og konsumenter tilpasser seg annerledes når en vare blir skattlagt.
Link to original